Omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag voor leidinggevenden en managers
Wat doe je als een collega op het werk te maken krijgt met ongewenst gedrag? Ben jij als manager of leidinggevende voorbereid op zo’n situatie? Wanneer de werkplek ineens niet veilig blijkt voor medewerkers, is daadkrachtig optreden noodzakelijk. Maar hoe pak je dat aan? In deze praktijkgerichte training speciaal ontwikkeld voor managers en leidinggevenden geven we handvatten om beleid vorm te geven én effectief in te grijpen bij incidenten. Zo borgen managers en leidinggevenden een veilige werkomgeving. Na deze cursus weten zij hoe te handelen en zijn ze voorbereid.
Ik wil snel meer weten over
De inhoud van de cursus
De cursus Omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag voor managers en leidinggevenden is gericht op zowel het voorkomen van ongewenst gedrag als het kunnen handelen bij incidenten. We gaan het niet alleen hebben over beleid, regels en procedures. We maken het ook direct toepasbaar in de praktijk. Dit alles met als doel om, als leidinggevende of manager, een inclusieve omgeving te kunnen creëren waarin medewerkers zichzelf kunnen zijn en zich veilig voelen. Én een plek waar medewerkers ook meldingen durven maken als ongewenst gedrag toch plaatsvindt.
Je leert onder andere hoe je beleid opstelt en hoe je op professionele wijze een beschuldigde medewerker kan aanspreken. Maar ook niet onbelangrijk: hoe je ervoor zorgt dat zowel de melder als de beschuldigde eerlijk worden behandeld in het proces. Tijdens de training gaan we veel oefenen. Onze trainer behandelt de volgende onderwerpen:
Dag 2 - Oefenen met een trainingsacteur
Een belangrijk onderdeel van deze cursus is het oefenen met praktijksituaties. Om die reden werken we met een professioneel trainingsacteur. Door realistische situaties na te bootsen kunnen leidinggevenden en managers gespreksvaardigheden en aangeleerde technieken direct toepassen en oefenen. Oefenen in een veilige omgeving geeft ruimte om te leren van fouten en helpt bij het creëren van zelfvertrouwen. Gezamenlijk reflecteren, zorgt inzicht in eigen handelen en groei. Zo weten deelnemers na deze cursus met vertrouwen en zekerheid te handelen.
Je leert onder andere hoe je beleid opstelt en hoe je op professionele wijze een beschuldigde medewerker kan aanspreken. Maar ook niet onbelangrijk: hoe je ervoor zorgt dat zowel de melder als de beschuldigde eerlijk worden behandeld in het proces. Tijdens de training gaan we veel oefenen. Onze trainer behandelt de volgende onderwerpen:
- Leiderschap bij escalatie
- Juridische richtlijnen en wetgeving
- Het ontwikkelen van beleid
- Conflicthantering
- Vormen van agressie die kunnen voorkomen binnen het team
- Feedback geven
Dag 2 - Oefenen met een trainingsacteur
Een belangrijk onderdeel van deze cursus is het oefenen met praktijksituaties. Om die reden werken we met een professioneel trainingsacteur. Door realistische situaties na te bootsen kunnen leidinggevenden en managers gespreksvaardigheden en aangeleerde technieken direct toepassen en oefenen. Oefenen in een veilige omgeving geeft ruimte om te leren van fouten en helpt bij het creëren van zelfvertrouwen. Gezamenlijk reflecteren, zorgt inzicht in eigen handelen en groei. Zo weten deelnemers na deze cursus met vertrouwen en zekerheid te handelen.
Voor wie is deze cursus geschikt?
Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor managers en leidinggevenden die te maken hebben met of preventief willen inspelen op ongewenst gedrag en agressie binnen hun team of organisatie. Daarnaast is deze cursus ook geschikt als je wil leren beleid vorm te geven en een veilige werkomgeving wil creëren.
Wat levert het op?
Na deze cursus bezitten cursisten een certificaat met de geldigheid van 1 jaar, en zijn ze als leidinggevende of manager in staat om:
- met effectieve communicatieve vaardigheden ongewenst gedrag te voorkomen;
- vroegtijdige signalen van ongewenst gedrag te herkennen en hierop in spelen om escalatie te voorkomen;
- professioneel en met vertrouwen te reageren op signalen van ongewenst gedrag binnen het team of de organisatie;
- met inzicht in wet- en regelgeving juridisch correcte keuzes te maken bij incidenten;
- het beleid rondom agressie en ongewenst gedrag te begrijpen en weten ze hoe dit van pas komt in het team of de organisatie.