25 jaar ervaring in veiligheidstrainingen: 'Als je er wat van zegt, wordt het alleen maar erger'

Wist je al dat Veiligheidstrainingen.nl onderdeel is van BHV.NL? Net als Veiligheidstrainingen.nl richt BHV.NL zich op het vergroten van de veiligheid in Nederlandse bedrijven. Waar bij BHV.NL de focus ligt op veiligheidsrisico's binnen je bedrijf, focust Veiligheidstrainingen.nl zich op veiligheidsrisico's buiten je bedrijf. 
We spraken met Michiel Meijer om hier meer over te vertellen. Michiel heeft de afgelopen 25 jaar duizenden mensen getraind beter om te gaan met agressie en ongewenst gedrag. Mensen uit de horeca, zorg, retail en het onderwijs. Politieagenten en verkeersregelaars. Ambulancepersoneel en portiers bij discotheken. Als er iemand is die moet weten hoe het gaat met de agressie en ongewenst gedrag in ons land, is hij het wel. 

Mensen hebben vaak het gevoel dat de maatschappij onveiliger wordt en er steeds meer agressie is. Op social media zijn de scheldpartijen niet van de lucht, bushokjes zijn hufterproef gemaakt en op steeds meer plaatsen hangen bewakingscamera’s. Sommigen durven ’s avonds niet meer alleen over straat en anderen houden hun hart vast bij verhalen over tbs’ers die op proefverlof mogen.
 
Michiel Meijer
Docent veiligheidstrainingen.nl 

Agressie is van alle tijd, maar korte lontjes en hufterigheid nemen toe

Michiel Meijer: ‘Agressie is van alle tijden. Het kwam in de Middeleeuwen al voor. Wat dat betreft dus niets nieuws. Wat wel nieuw is, zijn de social media waardoor alles veel eerder bij een veel grotere groep mensen bekend is. Bovendien hebben de social media en de digitalisering de mensen verwend: alles is overal direct te bestellen en binnen een dag in huis. Dat verwachten de mensen nu ook van de maatschappelijke dienstverlening: van de gemeente, de woningbouwcoöperatie, de zorginstellingen. Mensen hebben geen geduld meer: als ze iets aanvragen of nodig hebben, vinden ze dat ze er recht op hebben dat het direct geleverd wordt. Alles moet nu. En het gebruik van drugs is enorm toegenomen, het is ieder weekend raak: MDMA, XTC, GHB, al dan niet in combinatie met drank: het maakt mensen dol, niet voor rede vatbaar en bij GHB ook nog eens beresterk. Dat excessieve drugsgebruik is vaak de oorzaak van het geweld tegen hulpverleners.’

‘Wat ook toegenomen is, is het gevoel bij veel mensen dat de maatschappij aan het verruwen is. De moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh, de angst dat je niets meer mag zeggen over wangedrag omdat je anders een mes tussen je ribben krijgt, de moorden in het criminele milieu, bedreigingen op twitter, korte lontjes en grote bekken, het draagt allemaal bij aan dat gevoel.

Er is veel frustratieagressie. Een op de drie Amsterdammers heeft last van zijn buren. De zorg is tegenwoordig anders ingeregeld waardoor veel verwarde mensen, drugs- en drankverslaafden, demente ouderen en eenzame mensen niet opgevangen worden, maar thuis moeten blijven wonen. Ook als dat eigenlijk niet meer kan. Door de bezuinigingen in bijvoorbeeld de thuiszorg krijgen mensen soms de hulp niet die ze denken nodig te hebben. Dat kan leiden tot agressief gedrag naar de mensen van de gemeente die dit slechte nieuws komen brengen. En vaak zijn dat dan niet eens de ouderen zelf, maar de kinderen die hun frustratie niet voor zich kunnen houden. Gemeentes laten hun medewerkers nu preventief trainen om met dit gedrag om te gaan.’

Situaties in sommige branches zijn veranderen

‘Ook andere organisaties laten hun mensen vaker trainen: niet zozeer omdat de agressie toeneemt, wel omdat er - nu het economisch goed gaat - weer geld voor is. En omdat in sommige branches de situaties veranderd zijn. Zo zijn bij bepaalde horecazaken de openingstijden verruimd: ze zijn 24 uur per dag open. Dan krijg je ‘s avonds en ’s nachts te maken met klanten die onder invloed zijn van drank en drugs. Of met grote groepen voetbalsupporters die gefrustreerd zijn omdat hun club verloren heeft. Het is fantastisch om te zien hoe krachtig en vooral ook veerkrachtig mensen zijn. Hoe snel ze leren hun eigen grenzen te bewaken en op een adequate manier met lastig gedrag om te gaan. Het is prachtig dat ze na zo’n training weten: ik kan het, ik mag het, ik durf het. Dat zorgt voor zelfvertrouwen en plezier in het werk.

In de zorg zie ik dat andere religies andere gebruiken hebben en dat dat soms leidt tot lastige situaties die prima te handelen zijn als je op die situaties bent voorbereid en een Plan van aanplak hebt. Bij (van oorsprong) buitenlandse patiënten komen soms wel 60 tot 70 familieleden en vrienden tegelijk op bezoek. Onverstoorbaar vasthouden aan maximaal twee bezoekers per zieke zoals bij alle anderen, werkt niet. Dat leidt alleen maar tot frustratie en agressie. Wat wel werkt, is tijdig de beveiliging inschakelen die een familiekamer regelt, en een bezoekschema maakt. Een goed Plan van aanpak dus, waarin je vastlegt wat je voor, tijdens en na zo’n lastige situatie doet. Ook voor dit soort zaken denken we bij Veiligheidstrainigen.nl met onze klanten mee. Ook preventief.’

Meer eigenwaarde en weer plezier in het werk

‘Omdat we vaak al lang bij dezelfde organisaties trainen, horen we vaak dat onze trainingen en aanpak werken. Zeker als het integraal wordt opgepakt, als iedereen getraind is en zich aan de afspraken houdt. Je ziet de eigenwaarde groeien en het plezier in het werk terugkomen. Daar doe je het voor, ja.’ 

Meer weten of interesse?

Al onze trainingen stemmen we af op de specifieke wensen en behoeften van jouw organisatie. Ligt de behoefte vooral op het vlak van preventie of juist op acuut handelen? Of is er vooral training op het vlak van nazorg nodig? Samen bepalen we wat nodig is om te zorgen voor veilige(re) omgeving voor zowel werknemers, als klanten.

Lees meer

  • De-escalerend werken bij agressie: zo houd je de situatie onder controle
    De-escalerend werken bij agressie: zo houd je de situatie onder controle
    Agressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die boos wordt omdat hij te lang moet wachten, een patiënt die gefrustreerd is over een behandeling, of een collega die zijn irritatie niet onder controle houdt. Vooral in sectoren als zorg (29,6%) en horeca (20%) krijgen medewerkers regelmatig te maken met ongewenst gedrag (NEA, 2023). Maar ook in andere sectoren zoals handel, onderwijs en bij de overheid ervaren werknemers ongewenst gedrag, variërend van frustratie-uitbarstingen tot verbale bedreigingen. Hoe ga je hiermee om zonder dat de situatie escaleert? Het antwoord ligt in de-escalerend handelen.
  • 10 vormen van agressie op de werkvloer
    10 vormen van agressie op de werkvloer
    Agressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die scheldend de winkel verlaat, een collega die subtiel manipuleert of een leidinggevende die dreigt met ontslag als je niet doet wat hij wil; het zijn allemaal vormen van agressie. En niet alleen de vorm van agressie kan verschillen, maar ook de aard ervan. Daar kun je meer over lezen in ons artikel over frustratie agressie, witteboorden agressie en instrumentele agressie.
     
  • Hoe spreek je een collega aan op ongewenst gedrag?
    Hoe spreek je een collega aan op ongewenst gedrag?
    Een veilige werkomgeving begint bij respectvol gedrag. Maar wat als een collega grensoverschrijdend of ongewenst gedrag vertoont? Denk aan kleinerende opmerkingen, ongepaste grappen, lastig gedrag of pesterijen. Veel mensen vinden het lastig om zoiets uit te spreken uit angst voor een negatieve reactie of het schaden van de werkrelatie. Het kan spannend zijn om dit gesprek aan te gaan. Toch is het belangrijk om het bespreekbaar te maken. Hoe pak je dit op een effectieve én respectvolle manier aan?
  • Test je kennis: crisismanagement
    Test je kennis: crisismanagement
    Een bedrijfscrisis kan vele vormen aannemen: van negatieve publiciteit, de productie die stilvalt tot brand in het bedrijfspand. Als er een crisis uitbreekt, kan goed crisismanagement een reddingsboei in nood zijn voor organisaties. Het hebben van een goed voorbereid crisismanagementteam kan het verschil betekenen tussen complete chaos en gecontroleerd reageren. Maar hoe goed is jouw kennis over crisismanagement? Weet je waarom een organisatie een crisismanagementteam zou moeten hebben, of hoe zo'n team samenwerkt met een BHV-team?
  • De meerwaarde van oefenen een trainingsacteur tijdens een cursus
    De meerwaarde van oefenen met een trainingsacteur tijdens een cursus
    In veel beroepen krijgen mensen te maken met (seksueel)grensoverschrijdend gedrag, ongewenst gedrag of agressie. Van zorgprofessionals en receptionisten tot klantenservicemedewerkers of onderwijzers. Het volgen van een training kan helpen om te leren hiermee om te gaan. De impact van zo’n training is nog groter met de inzet van een professionele trainingsacteur. Maar waarom is dat nou zo waardevol? Wij leggen het je uit!
  • 25 voorbeelden van een crisis
    25 voorbeelden van een crisis
    Een crisis is een ernstige verstoring van de bedrijfscontinuïteit, die vaak onverwachts optreedt. De crisis kan het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren, ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen voorkomen bij zowel kleine als grote organisaties, en kunnen uiteenlopen van financiële tegenslagen en cyberaanvallen tot natuurrampen en PR-schandalen. Elke sector wordt geconfronteerd met verschillende soorten uitdagingen en risico’s. Het vermogen van een bedrijf om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken en de impact van een crisis beperken.
  • De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    Ongewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, is een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. Een van de manieren om dit gedrag te begrijpen en aan te pakken, is door gebruik te maken van de "integriteitsdriehoek". Dit model biedt handvatten om ongewenst gedrag te verminderen en te beheersen. In dit artikel bespreken we hoe de integriteitsdriehoek kan worden ingezet om ongewenst gedrag op de werkvloer tegen te gaan.
  • Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Het is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering.  Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.

     
  • De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    Elke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.
     

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.