Hoe spreek je een collega aan op ongewenst gedrag?
Een veilige werkomgeving begint bij respectvol gedrag. Maar wat als een collega grensoverschrijdend of ongewenst gedrag vertoont? Denk aan kleinerende opmerkingen, ongepaste grappen, lastig gedrag of pesterijen. Veel mensen vinden het lastig om zoiets uit te spreken uit angst voor een negatieve reactie of het schaden van de werkrelatie. Het kan spannend zijn om dit gesprek aan te gaan. Toch is het belangrijk om het bespreekbaar te maken. Hoe pak je dit op een effectieve én respectvolle manier aan?
Volg een cursus omgaan met ongewenst gedrag of gesprekstechnieken.
Weet wat ongewenst gedrag is
Ongewenst gedrag op de werkvloer kan variëren van roddelen tot seksuele intimidatie en discriminatie. Het is belangrijk om te weten en herkennen wat grensoverschrijdend gedrag is en waarom het onacceptabel is.
Kies het juiste moment en de juiste plek
Het is belangrijk om ongewenst gedrag bespreekbaar te maken. Een directe confrontatie op een drukke werkvloer kan averechts werken. Kies een rustig moment en een neutrale ruimte waar je ongestoord samen kunt praten. Zo voelt de ander zich minder snel aangevallen en is de kans op een constructief gesprek groter. Laat het aan je leidinggevende weten dat je dit gesprek gaat voeren als je dit nog spannend vindt. Zo heb je een hulplijn voor als je er even niet uit komt.
Gebruik de 'ik-boodschap'
Voorkom dat de ander in de verdediging schiet door focus te leggen op hoe het gedrag op jou overkomt. Zeg bijvoorbeeld: "Ik voelde me ongemakkelijk bij de opmerking die je net maakte tijdens het overleg." Dit helpt om het gesprek open te houden.
Blijf kalm en professioneel
Emoties kunnen hoog oplopen, maar probeer rustig te blijven. Als jouw frustratie stijgt, gaat de ander hier vaak in mee. Ongewenst gedrag benoemen is al spannend genoeg. Een kalme en professionele houding kan helpen om het gesprek positief te laten verlopen. Vind je dit nog lastig? Het oefenen met een trainingsacteur kan helpen in de voorbereiding.
Verwijs naar de gedragscode
Als je bedrijf een gedragscode heeft opgesteld, kun je dit als hulpmiddel gebruiken in het gesprek: "Volgens onze gedragscode is respectvolle communicatie belangrijk. Misschien was het niet zo bedoeld, maar dit voelde voor mij niet respectvol." Dit voorkomt een welles-nietes discussie.
Luister naar de ander en geef ruimte voor een reactie
Soms is een collega zich niet bewust van het effect van zijn of haar gedrag. Geef diegene de kans om te reageren op jouw verhaal en probeer open te luisteren. Maak vervolgens samen afspraken wat er zal veranderen.
Schakel hulp in als het gedrag door blijft gaan
Is er na jullie gesprek geen verandering in het gedag merkbaar? Je hoeft ongewenst gedrag niet alleen op te lossen. Bespreek het met een leidinggevende, HR of een vertrouwenspersoon binnen je bedrijf. Zij kunnen je helpen.
Wil jij sterker in je schoenen staan bij lastige gesprekken?
Het aanspreken van een collega op ongewenst gedrag is niet altijd makkelijk. In onze training Omgaan met ongewenst gedrag en agressie leer je ongewenst gedrag herkennen, hoe je effectief het gesprek aan gaat en dit professioneel aanpakt. Of het nu om een klant, bezoeker, client of collega gaat. Hierbij helpt het oefenen met een trainingsacteur. 87% van onze cursisten geeft aan dat het oefenen met een trainingsacteur het meeste bijblijft na een training – Onderzoek Veiligheidstrainingen.nl 2025.
Ben je leidinggevende of wil je het centraal in je organisatie aanpakken? Zorg dat werknemers weten wat de gedragscode inhoudt en leer hoe zij om kunnen gaan met ongewenst gedrag. Zo draag je bij aan een veilige en prettige werkomgeving.
Bekijk de training en schrijf je in!
Ben je leidinggevende of wil je het centraal in je organisatie aanpakken? Zorg dat werknemers weten wat de gedragscode inhoudt en leer hoe zij om kunnen gaan met ongewenst gedrag. Zo draag je bij aan een veilige en prettige werkomgeving.
Bekijk de training en schrijf je in!
Lees meer
-
De-escalerend werken bij agressie: zo houd je de situatie onder controleAgressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die boos wordt omdat hij te lang moet wachten, een patiënt die gefrustreerd is over een behandeling, of een collega die zijn irritatie niet onder controle houdt. Vooral in sectoren als zorg (29,6%) en horeca (20%) krijgen medewerkers regelmatig te maken met ongewenst gedrag (NEA, 2023). Maar ook in andere sectoren zoals handel, onderwijs en bij de overheid ervaren werknemers ongewenst gedrag, variërend van frustratie-uitbarstingen tot verbale bedreigingen. Hoe ga je hiermee om zonder dat de situatie escaleert? Het antwoord ligt in de-escalerend handelen.
-
10 vormen van agressie op de werkvloerAgressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die scheldend de winkel verlaat, een collega die subtiel manipuleert of een leidinggevende die dreigt met ontslag als je niet doet wat hij wil; het zijn allemaal vormen van agressie. En niet alleen de vorm van agressie kan verschillen, maar ook de aard ervan. Daar kun je meer over lezen in ons artikel over frustratie agressie, witteboorden agressie en instrumentele agressie.
-
Test je kennis: crisismanagementEen bedrijfscrisis kan vele vormen aannemen: van negatieve publiciteit, de productie die stilvalt tot brand in het bedrijfspand. Als er een crisis uitbreekt, kan goed crisismanagement een reddingsboei in nood zijn voor organisaties. Het hebben van een goed voorbereid crisismanagementteam kan het verschil betekenen tussen complete chaos en gecontroleerd reageren. Maar hoe goed is jouw kennis over crisismanagement? Weet je waarom een organisatie een crisismanagementteam zou moeten hebben, of hoe zo'n team samenwerkt met een BHV-team?
-
De meerwaarde van oefenen met een trainingsacteur tijdens een cursusIn veel beroepen krijgen mensen te maken met (seksueel)grensoverschrijdend gedrag, ongewenst gedrag of agressie. Van zorgprofessionals en receptionisten tot klantenservicemedewerkers of onderwijzers. Het volgen van een training kan helpen om te leren hiermee om te gaan. De impact van zo’n training is nog groter met de inzet van een professionele trainingsacteur. Maar waarom is dat nou zo waardevol? Wij leggen het je uit!
-
25 voorbeelden van een crisisEen crisis is een ernstige verstoring van de bedrijfscontinuïteit, die vaak onverwachts optreedt. De crisis kan het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren, ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen voorkomen bij zowel kleine als grote organisaties, en kunnen uiteenlopen van financiële tegenslagen en cyberaanvallen tot natuurrampen en PR-schandalen. Elke sector wordt geconfronteerd met verschillende soorten uitdagingen en risico’s. Het vermogen van een bedrijf om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken en de impact van een crisis beperken.
-
De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedragOngewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, is een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. Een van de manieren om dit gedrag te begrijpen en aan te pakken, is door gebruik te maken van de "integriteitsdriehoek". Dit model biedt handvatten om ongewenst gedrag te verminderen en te beheersen. In dit artikel bespreken we hoe de integriteitsdriehoek kan worden ingezet om ongewenst gedrag op de werkvloer tegen te gaan.
-
Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel isHet is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering. Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.
-
De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedachtElke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.
-
Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagementEen crisis ontstaat vaak snel en onverwacht. Door risico’s in beeld te hebben en je als organisatie goed voor te bereiden op een mogelijke crisissituatie, kan je organisatie een hoop ellende bespaard blijven. Dat geldt de kleine organisaties misschien nog wel meer dan voor de grote. Maar hoe bereid je de organisatie nu preventief voor op zo’n stressvolle situatie en met welke scenario’s moet je rekening houden? In dit artikel vertellen we je hoe crisismanagement jouw organisatie kan helpen. En geven we je een beeld van de verschillende soorten gebeurtenissen die kunnen uitmonden in een crisis voor je organisatie.