De meerwaarde van oefenen met een trainingsacteur tijdens een cursus

In veel beroepen krijgen mensen te maken met (seksueel)grensoverschrijdend gedrag, ongewenst gedrag of agressie. Van zorgprofessionals en receptionisten tot klantenservicemedewerkers of onderwijzers. Dit kan een uitdaging zijn. Het is belangrijk om te weten hoe je in zulke situaties moet reageren. Een training 'Omgaan met ongewenst gedrag en agressie' kan hierbij helpen. De impact van zo’n training is nog groter met de inzet van een professionele trainingsacteur. Maar waarom is dat nou zo waardevol? Wij leggen het je uit! 

Realistische scenario's

Trainingsacteurs kunnen echte situaties naspelen waarin ongewenst gedrag of agressie voorkomt. Dit maakt de training veel realistischer en praktischer dan alleen theorie. Je kan als deelnemer in een veilige omgeving oefenen hoe je zou reageren op verschillende situaties. De acteur kan verschillende vormen van ongewenst gedrag weergeven, zoals verbaal geweld, intimidatie, of manipulatie. Het is ook mogelijk om te oefenen met situaties die je zelf hebt meegemaakt. Dit helpt om beter voorbereid te zijn op zulke situaties in het echt. 

Persoonlijke feedback

Na het oefenen kan een acteur je direct persoonlijke feedback geven op jouw handelen. Dit helpt om te reflecteren op wat goed ging en wat beter kan. Dit geeft je de kans om je aanpak aan te passen en opnieuw te oefenen. Door deze directe terugkoppeling kan je zelf ervaren welk gedrag of techniek wel of niet effectief is. Het zorgt ervoor dat je snel inzicht krijgt hoe je het gesprek beter kan sturen.

Aangepast aan jouw situatie

Een groot voordeel van een trainingsacteur is dat hij het gedrag kan aanpassen aan de situatie en de wensen van de deelnemers. Of het nu gaat om een milde situatie of een heftige confrontatie, de acteur speelt het zo dat het leerzaam is voor iedereen. Zonder dat het je direct overvalt. Dit zorgt ervoor dat de training aansluit bij wat jij als deelnemer nodig hebt binnen jouw werkomgeving of leerdoelen. De acteur kan bijvoorbeeld specifieke scenario's spelen die relevant zijn voor jouw branche, zoals patiënten die agressief worden in de zorg, boze ouders op een school, of lastige klanten in een winkel of klantenservice.

Meer zelfvertrouwen

Door het oefenen met een trainingsacteur voel je je zelfverzekerder. Je doet ervaring op in een veilige leeromgeving waarin je kan oefenen, waardoor je beter weet hoe je in echte situaties moet handelen. Dit geeft rust en zorgt ervoor dat je in stressvolle momenten kalm en effectief kan blijven. Dit zelfvertrouwen draagt bij aan een assertieve aanpak in situaties van ongewenst gedrag of agressie.
Snellere toepassing in de praktijk
Doordat trainen met een acteur heel praktisch is, kan je de geleerde vaardigheden sneller toepassen in je werk. Tijdens de training heb je immers al geoefend met realistische situaties en weet je beter hoe je moet reageren door de feedback van de trainer. Dit zorgt ervoor dat de cursus direct effect heeft op je dagelijkse werk en je omgang met klanten, bezoekers of patiënten. Je leert direct door te doen.  

Wil je meer lezen over dit onderwerp? In dit artikel wordt de integriteitsdriehoek uitgelegd. Dit model geeft handvatten om ongewenst gedrag te verminderen én tegen te gaan op de werkvloer. 

Bereik meer met een trainingsacteur

Een trainingsacteur maakt een training veel effectiever. Het biedt jou als deelnemer de kans om realistisch te oefenen in een veilige omgeving. Je krijgt feedback waardoor je direct je vaardigheden kan verbeteren en je meer zelfvertrouwen opbouwt. Het maakt de training niet alleen dynamischer en interactiever, maar ook effectiever in het voorbereiden op het omgaan met moeilijke situaties. Daardoor kan je de geleerde vaardigheden snel toepassen in de praktijk.

Wil jij ook beter voorbereid zijn op uitdagende situaties? Schrijf je in voor een cursus bij jou in de buurt en ervaar zelf de impact van een trainingsacteur!
Cursus voor jezelf
Leer omgaan met ongewenst gedrag
Groepstraining aanvragen
Incompany vanaf 6 deelnemers

Lees meer

  • 25 voorbeelden van een crisis
    25 voorbeelden van een crisis
    Een crisis is een ernstige verstoring van de bedrijfscontinuïteit, die vaak onverwachts optreedt. De crisis kan het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren, ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen voorkomen bij zowel kleine als grote organisaties, en kunnen uiteenlopen van financiële tegenslagen en cyberaanvallen tot natuurrampen en PR-schandalen. Elke sector wordt geconfronteerd met verschillende soorten uitdagingen en risico’s. Het vermogen van een bedrijf om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken en de impact van een crisis beperken.
  • De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    Ongewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, is een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. Een van de manieren om dit gedrag te begrijpen en aan te pakken, is door gebruik te maken van de "integriteitsdriehoek". Dit model biedt handvatten om ongewenst gedrag te verminderen en te beheersen. In dit artikel bespreken we hoe de integriteitsdriehoek kan worden ingezet om ongewenst gedrag op de werkvloer tegen te gaan.
  • Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Het is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering.  Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.

     
  • De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    Elke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.
     
  • Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Een crisis ontstaat vaak snel en onverwacht. Door risico’s in beeld te hebben en je als organisatie goed voor te bereiden op een mogelijke crisis, kan je organisatie een hoop ellende bespaard blijven. Dat geldt de kleine organisaties misschien nog wel meer dan voor de grote. Maar hoe bereid je de organisatie nu preventief voor op zo’n stressvolle situatie en met welke scenario’s moet je rekening houden? In dit artikel vertellen we je hoe crisismanagement jouw organisatie kan helpen. En geven we je een beeld van de verschillende soorten gebeurtenissen die kunnen uitmonden in een crisis. 
  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Grensoverschrijdend gedrag is een serieus en belangrijk onderwerp dat invloed heeft op de manier waarop we met elkaar omgaan.
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.
  • Gids voor een sociaal veilige werkplek
    Gids voor een sociaal veilige werkplek
    In dit e-book vind je essentiële informatie en praktisch advies voor een sociaal veilige werkomgeving. We streven in deze tijd naar werkplekken waarin we ons gerespecteerd, beschermd en gewaardeerd voelen. Daarom voorzien we je van waardevolle inzichten en praktische tips om de gezondheid en veiligheid van je medewerkers te waarborgen. Gebruik de kennis en tools voor een positieve cultuurverandering!

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.