Samen tegen ongewenst gedrag zónder vooroordelen

In een organisatie wil je geweld en ongewenst gedrag het liefst voorkomen zodat iedereen veilig kan werken. Maar, wat valt er allemaal onder ongewenst gedrag en wanneer gaat een collega over die o zo belangrijke grens heen? Dat kan voor iedereen anders zijn. Sommige zaken zijn duidelijk. Denk aan discriminatie, seksuele intimidatie, schelden en geweld. Maar hoe zit het met het maken van bepaalde grapjes of een respectloze reactie? In dit artikel lees je wat jij samen met je collega's kan doen tegen ongewenst gedrag.
In de Arbowet vallen alle vormen van psychosociale arbeidsbelasting (PSA) onder ongewenst gedrag. Denk aan pesten, seksuele intimidatie, agressie en discriminatie. Uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden blijkt dat dit behoorlijk veel voorkomt op de werkvloer. Zowel het gedrag van collega’s als gedrag van externen, zoals klanten, gasten en patiënten kunnen als ongewenst worden ervaren. Het gevolg? Ziekteverzuim door fysieke of mentale klachten. Gelukkig zijn er handvaten om dit aan te pakken.
Training Omgaan met ongewenst gedrag
Bekijk de cursus mogelijkheden

Hoe bewust
ben jij je van veiligheid?

Ongewenst gedrag door collega’s: openheid en vertrouwen

Als collega's op de werkvloer ongewenst gedrag vertonen, is het allereerst goed om te onderzoeken waar het risicogedrag vandaan komt. Dit neem je op in de risico-inventarisatie. Als werkgever ben je dat zelfs verplicht. Op basis daarvan kun je gericht aan de slag om het probleem aan te pakken. Vaak zit bepaald gedrag in de cultuur en het DNA van het bedrijf. Onze gedragstrainers helpen organisaties met het veranderen van deze cultuur tijdens de training omgaan met ongewenst gedrag en agressie. Door te bespreken waar mensen last van hebben, kan je trainen op een cultuurverandering en op het voorkomen van gewenst gedrag. Hierbij is openheid erg belangrijk. Door alles met elkaar te bespreken, kom je erachter wat jouw grenzen en wat de grenzen van jouw collega’s zijn. Zonder vooroordelen. Het is goed om te weten wat ieders sterktes en zwaktes zijn, zodat jij en je collega’s elkaar kunnen ondersteunen. Ook kun je als bedrijf communiceren over wat dan wél wenselijk gedrag is en wat de spelregels zijn. Zo creëer je openheid, gelijkheid en eerlijkheid op het gebied van gedrag.

Ongewenst gedrag door klanten, gasten en patiënten: begrenzen mét behoud van service

Naast collega’s kunnen ook klanten, gasten of patiënten ongewenst gedrag vertonen. Het gedrag van bezoekers kun je niet veranderen, je weet vooraf namelijk niet wie wat gaat doen. Daarom is het moeilijk om dit te voorkomen. Toch kun je jezelf en je collega's daarop voorbereiden door te trainen hoe daarmee om te gaan. Het is belangrijk dat je weet hoe je jouw grenzen kan aangeven én anderen daaraan te laten houden. Bijvoorbeeld door de ander een keuze te geven of door het gesprek te beëindigen. En het liefst voordat de grens écht is bereikt. In onze trainingen leer je hoe te begrenzen en welke sanctiemogelijkheden je kan gebruiken, maar mét behoud van de hoge service. Want ook dat is belangrijk.

Wat kun je nog meer doen?

Zoals besproken is openheid binnen het team heel belangrijk. Bewaak samen jullie grenzen én vang signalen op bij collega’s. Waar kun jij gaan staan zodat een collega zichzelf kan redden, maar je wel in de buurt bent om te ondersteunen? Is er toch iets gebeurd? Zorg dan voor goede nazorg, schakel hulp in en maak het bespreekbaar.

Wil je aan de slag om te trainen op dit soort situaties? Dan is de cursus omgaan met ongewenst gedrag zeer geschikt. Tijdens deze cursus leer je professioneel handelen bij ongewenst, ongepast of zelfs agressief gedrag. Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers en gaat aan de slag met het herkennen van agressie en het ontmoedigen van ongewenst gedrag.

Als je al eerder een basistraining hebt gevolgd, kun je onze herhalingscursus volgen. In deze cursus focussen we op het verbeteren van je professionele houding om ongewenst gedrag nog effectiever aan te pakken. Hierbij werken we met een trainingsacteur, zodat je het omgaan met agressief gedrag in de praktijk kunt oefenen.

Als je dieper in wilt gaan op de verschillende aspecten van omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag, dan kun je onze trainingen aanspreken op regels en procedures en gesprekstechnieken volgen.
Meer informatie over de cursus
Omgaan met ongewenst gedrag en agressie

Advies en trainingen op maat

Wil je meer weten over de cursussen of advies op maat? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag verder! Veiligheidstrainingen.nl adviseert en verzorgt veiligheids- en preventietrainingen voor organisaties in diverse branches door heel Nederland. Voor zowel incompany (groepstrainingen op locatie) als open rooster (individueel te volgen) trainingen. Met onze cursussen zorgen wij samen met jou voor veiligheid en een veilig gevoel op de werkvloer.
Vraag vrijblijvend een offerte aan
Bespreek de incompany mogelijkheden
Neem contact met ons op
Wij denken graag met je mee

Lees meer

  • De-escalerend werken bij agressie: zo houd je de situatie onder controle
    De-escalerend werken bij agressie: zo houd je de situatie onder controle
    Agressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die boos wordt omdat hij te lang moet wachten, een patiënt die gefrustreerd is over een behandeling, of een collega die zijn irritatie niet onder controle houdt. Vooral in sectoren als zorg (29,6%) en horeca (20%) krijgen medewerkers regelmatig te maken met ongewenst gedrag (NEA, 2023). Maar ook in andere sectoren zoals handel, onderwijs en bij de overheid ervaren werknemers ongewenst gedrag, variërend van frustratie-uitbarstingen tot verbale bedreigingen. Hoe ga je hiermee om zonder dat de situatie escaleert? Het antwoord ligt in de-escalerend handelen.
  • 10 vormen van agressie op de werkvloer
    10 vormen van agressie op de werkvloer
    Agressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die scheldend de winkel verlaat, een collega die subtiel manipuleert of een leidinggevende die dreigt met ontslag als je niet doet wat hij wil; het zijn allemaal vormen van agressie. En niet alleen de vorm van agressie kan verschillen, maar ook de aard ervan. Daar kun je meer over lezen in ons artikel over frustratie agressie, witteboorden agressie en instrumentele agressie.
     
  • Hoe spreek je een collega aan op ongewenst gedrag?
    Hoe spreek je een collega aan op ongewenst gedrag?
    Een veilige werkomgeving begint bij respectvol gedrag. Maar wat als een collega grensoverschrijdend of ongewenst gedrag vertoont? Denk aan kleinerende opmerkingen, ongepaste grappen, lastig gedrag of pesterijen. Veel mensen vinden het lastig om zoiets uit te spreken uit angst voor een negatieve reactie of het schaden van de werkrelatie. Het kan spannend zijn om dit gesprek aan te gaan. Toch is het belangrijk om het bespreekbaar te maken. Hoe pak je dit op een effectieve én respectvolle manier aan?
  • Test je kennis: crisismanagement
    Test je kennis: crisismanagement
    Een bedrijfscrisis kan vele vormen aannemen: van negatieve publiciteit, de productie die stilvalt tot brand in het bedrijfspand. Als er een crisis uitbreekt, kan goed crisismanagement een reddingsboei in nood zijn voor organisaties. Het hebben van een goed voorbereid crisismanagementteam kan het verschil betekenen tussen complete chaos en gecontroleerd reageren. Maar hoe goed is jouw kennis over crisismanagement? Weet je waarom een organisatie een crisismanagementteam zou moeten hebben, of hoe zo'n team samenwerkt met een BHV-team?
  • De meerwaarde van oefenen een trainingsacteur tijdens een cursus
    De meerwaarde van oefenen met een trainingsacteur tijdens een cursus
    In veel beroepen krijgen mensen te maken met (seksueel)grensoverschrijdend gedrag, ongewenst gedrag of agressie. Van zorgprofessionals en receptionisten tot klantenservicemedewerkers of onderwijzers. Het volgen van een training kan helpen om te leren hiermee om te gaan. De impact van zo’n training is nog groter met de inzet van een professionele trainingsacteur. Maar waarom is dat nou zo waardevol? Wij leggen het je uit!
  • 25 voorbeelden van een crisis
    25 voorbeelden van een crisis
    Een crisis is een ernstige verstoring van de bedrijfscontinuïteit, die vaak onverwachts optreedt. De crisis kan het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren, ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen voorkomen bij zowel kleine als grote organisaties, en kunnen uiteenlopen van financiële tegenslagen en cyberaanvallen tot natuurrampen en PR-schandalen. Elke sector wordt geconfronteerd met verschillende soorten uitdagingen en risico’s. Het vermogen van een bedrijf om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken en de impact van een crisis beperken.
  • De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    Ongewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, is een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. Een van de manieren om dit gedrag te begrijpen en aan te pakken, is door gebruik te maken van de "integriteitsdriehoek". Dit model biedt handvatten om ongewenst gedrag te verminderen en te beheersen. In dit artikel bespreken we hoe de integriteitsdriehoek kan worden ingezet om ongewenst gedrag op de werkvloer tegen te gaan.
  • Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Het is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering.  Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.

     
  • De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    Elke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.
     

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.