Vervelende situaties voor de fysio

In de wereld van de gezondheidszorg is het creëren van een respectvolle en empathische omgeving essentieel voor het bieden van effectieve zorg aan patiënten. Helaas gedragen patiënten en bezoekers zich regelmatig grensoverschrijdend tegenover zorgmedewerkers, bekijk onze infographic over feiten & cijfers uit de zorgsector om een indruk te krijgen van de oorzaken en gevolgen van dit gedrag. Net als andere zorgverleners krijgen ook fysiotherapeuten steeds vaker te maken met veeleisende patiënten en patiënten met korte lontjes. Lastig! Hoe kun je daar op een goede manier mee omgaan? In dit artikel beschrijven we een aantal voorbeelden van ongewenst gedrag, en geven we tips over hoe je hier als zorgverlener mee om kan gaan.

Vervelende situaties

Steeds vaker maken zorgverleners, ook fysiotherapeuten, vervelende situaties mee door ongewenst gedrag van patiënten. Patiënten komen met onredelijke verzoeken in de praktijk, ze hebben kritiek op de behandeling en eisen een andere behandeling, ze zijn geïrriteerd of boos doordat ze nog steeds niet aan het werk kunnen of ze reageren hun frustratie over privézaken op de fysiotherapeut af. Zij kunnen discriminerende of seksueel getinte opmerkingen over zich heen krijgen of een scheldpartij. Ook maken ze misschien intimiderend gedrag mee of zelfs fysiek geweld. Hoe vaak ongewenst of agressief gedrag voorkomt in de fysiotherapiepraktijk, is niet bekend. Dát het voorkomt, is wel duidelijk. Om die reden besloot de beroepsvereniging van fysiotherapeuten eind 2022 om de krachten te bundelen met andere beroepsverenigingen van eerstelijnszorgverleners en agressie te onderzoeken en gezamenlijk aan te pakken. 

Welke scenario's van ongewenst gedrag komen voor binnen de fysiotherapie? Sommige vormen van grensoverschrijdend gedrag kunnen subtiel zijn. Maar de grens van wat gepast of ongepast is wordt bepaald door "de ontvanger", in dit geval de zorgverlener. Tijdens de cursus Omgaan met ongewenst gedrag leer je hoe je duidelijk en respectvol je grenzen aan kunt geven zonder dat dit een negatieve impact heeft op de relatie met de patiënt. Hieronder een drietal voorbeelden van situaties waarin de fysiotherapeut zich ongemakkelijk voelde. 
"Half uur wachten op afspraak"
In een revalidatiekliniek meldt een patiënt zich om 10 uur bij de fysiotherapeut voor een behandeling. Zijn naam, de naam van de fysiotherapeut, tijd en plaats staan op zijn schema. De fysiotherapeut is verbaasd, want op haar schema staat een andere patiënt op dat tijdstip. Ze zegt: ‘Wat vervelend! Ik denk dat er bij de planning iets mis is gegaan. U kunt het het beste daar navragen.’ Ze behandelt de patiënt een half uur later dan hij had verwacht. Hij vindt dat het haar fout is en komt er steeds op terug dat ze hem een half uur heeft laten wachten. Zelfs als ze elkaar toevallig privé in de supermarkt tegenkomen, begint hij erover.
"Nog nooit zo snel uit de broek gekregen!"
Een oudere man komt voor het eerst bij een fysiotherapeut voor knieproblemen. De fysiotherapeut vraagt vriendelijk: ‘Wilt u uw sokken en broek uittrekken? Dan kan ik uw knie onderzoeken.’ De man reageert lollig: ‘Nog nooit heeft iemand me zo snel uit mijn broek gekregen, meisje!’ De fysiotherapeut doet of ze niets gehoord heeft maar voelt zich de rest van de afspraak ongemakkelijk. De man lijkt niks door te hebben en maakt nog een aantal grapjes over zijn kleding. 
"Geen tijd voor flauwekul"
Een patiënt valt met de deur in huis. ‘Ik heb al heel lang last van mijn arm en ik wil dat een orthopeed ernaar kijkt, maar mijn huisarts wil me niet doorverwijzen. Die vindt dat ik naar de fysiotherapeut moet. Kunt u mijn huisarts niet even bellen en zeggen dat ik naar de orthopeed moet?’ De fysiotherapeut legt rustig uit dat hij eerst de arm wil bekijken en een diagnose wil stellen. Maar dat is geen optie voor de patiënt. Die vindt dat hij geen tijd heeft voor die flauwekul en hoe moeilijk is het nou helemaal om even die huisarts te bellen?

Omgaan met ongewenst gedrag

Wat kun je hier als fysiotherapeut aan doen? En hoe zorg je ervoor dat je niet schrikt van nare opmerkingen en intimidatie? Dat kun je in 1 dag leren in de Basistraining Omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag. In deze training krijg je theorie en oefen je met acteurs. Ook leer je hoe je professioneel en respectvol kan reageren op ongewenst gedrag.

Na de training kun je onder andere:
  • ongewenst en agressief gedrag herkennen;
  • situaties met ongewenst gedrag onder controle houden;
  • professioneel handelen bij ongewenst of agressief gedrag;
  • het gedrag van de ander beïnvloeden, terwijl de relatie goed blijft.
Zijn er binnen jouw organisatie meerdere collega’s of medewerkers die opgeleid moeten worden, dan kan Veiligheidstrainingen.nl vanaf zes deelnemers een groepscursus verzorgen, incompany (je eigen locatie) of outcompany (op een externe locatie). 

Lees meer

  • Test je kennis: crisismanagement
    Test je kennis: crisismanagement
    Een bedrijfscrisis kan vele vormen aannemen: van negatieve publiciteit, de productie die stilvalt tot brand in het bedrijfspand. Als er een crisis uitbreekt, kan goed crisismanagement een reddingsboei in nood zijn voor organisaties. Het hebben van een goed voorbereid crisismanagementteam kan het verschil betekenen tussen complete chaos en gecontroleerd reageren. Maar hoe goed is jouw kennis over crisismanagement? Weet je waarom een organisatie een crisismanagementteam zou moeten hebben, of hoe zo'n team samenwerkt met een BHV-team?
  • De meerwaarde van oefenen een trainingsacteur tijdens een cursus
    De meerwaarde van oefenen met een trainingsacteur tijdens een cursus
    In veel beroepen krijgen mensen te maken met (seksueel)grensoverschrijdend gedrag, ongewenst gedrag of agressie. Van zorgprofessionals en receptionisten tot klantenservicemedewerkers of onderwijzers. Het volgen van een training kan helpen om te leren hiermee om te gaan. De impact van zo’n training is nog groter met de inzet van een professionele trainingsacteur. Maar waarom is dat nou zo waardevol? Wij leggen het je uit!
  • 25 voorbeelden van een crisis
    25 voorbeelden van een crisis
    Een crisis is een ernstige verstoring van de bedrijfscontinuïteit, die vaak onverwachts optreedt. De crisis kan het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren, ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen voorkomen bij zowel kleine als grote organisaties, en kunnen uiteenlopen van financiële tegenslagen en cyberaanvallen tot natuurrampen en PR-schandalen. Elke sector wordt geconfronteerd met verschillende soorten uitdagingen en risico’s. Het vermogen van een bedrijf om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken en de impact van een crisis beperken.
  • De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    Ongewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, is een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. Een van de manieren om dit gedrag te begrijpen en aan te pakken, is door gebruik te maken van de "integriteitsdriehoek". Dit model biedt handvatten om ongewenst gedrag te verminderen en te beheersen. In dit artikel bespreken we hoe de integriteitsdriehoek kan worden ingezet om ongewenst gedrag op de werkvloer tegen te gaan.
  • Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Het is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering.  Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.

     
  • De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    Elke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.
     
  • Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Een crisis ontstaat vaak snel en onverwacht. Door risico’s in beeld te hebben en je als organisatie goed voor te bereiden op een mogelijke crisissituatie, kan je organisatie een hoop ellende bespaard blijven. Dat geldt de kleine organisaties misschien nog wel meer dan voor de grote. Maar hoe bereid je de organisatie nu preventief voor op zo’n stressvolle situatie en met welke scenario’s moet je rekening houden? In dit artikel vertellen we je hoe crisismanagement jouw organisatie kan helpen. En geven we je een beeld van de verschillende soorten gebeurtenissen die kunnen uitmonden in een crisis voor je organisatie. 
  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Grensoverschrijdend gedrag is een serieus en belangrijk onderwerp dat invloed heeft op de manier waarop we met elkaar omgaan.
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.