Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement

Een crisis ontstaat vaak snel en onverwacht. Door risico’s in beeld te hebben en je als organisatie goed voor te bereiden op een mogelijke crisis, kan je organisatie een hoop ellende bespaard blijven. Dat geldt de kleine organisaties misschien nog wel meer dan voor de grote. Maar hoe bereid je de organisatie nu preventief voor op zo’n stressvolle situatie en met welke scenario’s moet je rekening houden? In dit artikel vertellen we je hoe crisismanagement jouw organisatie kan helpen. En geven we je een beeld van de verschillende soorten gebeurtenissen die kunnen uitmonden in een crisis. 

Crisismanagement in het kort

Crisismanagement zet je in bij een ongewenste gebeurtenis of grootschalige dreiging die impact heeft op de continuïteit van je organisatie. Dat gebeurt niet alleen bij grootschalige gebeurtenissen zoals een natuurramp of een aanslag, maar kan ook bij minder grote interne en externe gebeurtenissen het geval zijn. Alle acties die je organisatie onderneemt om de dreiging (oftewel: de (potentiële) crisissituatie) te voorkomen of onder controle te krijgen noem je crisismanagement. Daarbij is ook de bescherming van de reputatie en het welzijn van het personeel prioriteit. Super belangrijk, want door actie te ondernemen borg je de bedrijfscontinuïteit. Een goed voorbereid crisismanagement team is hiervoor essentieel en van grote waarde voor je organisatie. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor crisisbeheersing, het zoveel mogelijk beperken van de schade en het herstel na de crisis.  Maar voor welke gebeurtenissen zet je zo’n team nou in? 
 

Voorbeelden van crises: waar moet je als organisatie op voorbereid zijn?

Om je een goed beeld te geven van welke gebeurtenissen kunnen uitmonden in een crisis, hebben we voorbeelden op een rij gezet waarbij je mogelijk een crisis management team (CMT) moet inzetten. En dat zijn situaties die misschien vaker voorkomen dan je denkt. Je zal er vast wat voorbij hebben zien komen in het nieuws. We hebben ze onderverdeeld in twee categorieën: gebeurtenissen die intern ontstaan en gebeurtenissen die vanuit de externe omgeving komen. 

Ontstaan binnen de organisatie
  • Brand: een deel van het bedrijfspand brand af. 
  • Er is een arbeidsongeval met heftige of dodelijke afloop, waarbij overheidsmaatregelen het voorbestaan van de organisatie in gevaar kunnen brengen. 
  • Een collega stuurt persoonsgegevens door naar de verkeerde groep mensen en heeft per ongeluk een datalek veroorzaakt. 
  • In de productie zijn fouten ontstaan, die leiden tot schade bij je consument. 
  • Financiële crisis: bijvoorbeeld een wanbetaler of fraude. 
  • Het personeel is ontevreden en gaat staken. 
  • Medicatie- of behandelvergissing met slechte afloop. 
  • Ongewenst gedrag van een medewerker.
  • Te weinig medewerkers hebben waardoor je niet meer kunt leveren als organisatie. 

Ontstaan buiten de organisatie
  • Er is een grote IT-storing waardoor je processen en systemen niet meer werken, niemand kan nog iets aan werk verzetten. 
  • De marketingcampagne die kortgeleden is gestart, valt slecht bij het publiek. 
  • Uitbraak van een pandemie of ziekte (denk aan corona-virus waardoor veel organisaties stil kwamen te liggen of het uitbreken van een besmettelijke ziekte als MRSA bij ziekenhuizen en zorginstellingen). 
  • Een klant of samenwerkingspartner dient een grote schadeclaim bij je in. 
  • De leverancier waarmee je samenwerkt heeft leveringsproblemen door een natuurramp, vastzittend schip, stakingen of politieke onrust. Daardoor kan jouw organisatie afspraken niet nakomen met klanten. 
  • In de media verschijnt een bericht die het imago van je organisatie kan schaden, denk aan een rechtszaak, klachten van klanten of een schandaal. 
  • In korte tijd valt er zoveel water dat de straat waar je organisatie gevestigd is onderloopt en je organisatie niet meer kan functioneren. 
  • Je organisatie is doelwit van een cybercrimineel, waardoor essentiële gegevens onbereikbaar zijn. 
  • Er worden veranderingen doorgevoerd in de regelgeving, die impact hebben op je bedrijfsprocessen. 
  • Omgevingsinvloeden: een aanslag of brand waarbij asbest vrij komt. 
  • Eén van de nutsvoorzieningen valt uit.

 

Wat heb je nodig voor crisismanagement?

Er zijn verschillende zaken die je moet regelen als organisatie om goed crisismanagement te kunnen doen. Zo zijn een RI&E en goed BNO-beleid met daaruit voortvloeiend een crisisplan (bedrijfscontinuïteitsplan) en bedrijfsnoodplan belangrijk. Maar de sleutel tot goed crisismanagement is het team dat de crisis moet gaan beheersen. Het is belangrijk dat de juiste mensen in dit team zitten en dat ze goed voorbereid zijn, want het is niet niks. Een crisisteam moet kunnen presteren onder grote druk, want tijdens een crisis kan je zomaar eens onder een vergrootglas komen te liggen als organisatie. Onderdeel van het crisismanagement team zijn vaak de directie, de hoofd BHV’er en de verschillende managers van de afdelingen. Ook is er vaak een persvoorlichter bij betrokken.  

Het crisismanagement team werkt nauw samen met de BHV’ers van je organisatie. Daarin vervullen beide teams verschillende rollen. Zo zijn de BHV’ers verantwoordelijk voor de praktische uitvoering op de werkvloer, en houdt het CMT zich bezig met de bredere strategische aanpak. Daarom is het ook belangrijk dat er in protocollen wordt vastgelegd wie waar verantwoordelijk voor is. 
 

Bereid jouw organisatie voor

Het is belangrijk om adequaat te kunnen reageren in een crisissituatie, zodat je de crisis kunt oplossen en ervoor kunt zorgen dat de bedrijfsactiviteiten zo snel mogelijk voortgezet kunnen worden. Het crisismanagement team trainen en laten oefenen met realistische scenario’s is daarvoor essentieel; Het kan het verschil betekenen tussen gecontroleerd reageren en complete chaos. Bekijk welke voorbeelden op jullie van toepassing zouden kunnen zijn en bespreek deze eens in het crisismanagementteam. Wil je eens écht onder hoge druk oefenen, zoals in een echte crisis en jouw team optimaal voorbereiden? Plan dan een oefening crisismanagement in. 

Lees meer

  • Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Het is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering.  Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.

     
  • De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    Elke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.
     
  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Grensoverschrijdend gedrag is een serieus en belangrijk onderwerp dat invloed heeft op de manier waarop we met elkaar omgaan.
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.
  • Gids voor een sociaal veilige werkplek
    Gids voor een sociaal veilige werkplek
    In dit e-book vind je essentiële informatie en praktisch advies voor een sociaal veilige werkomgeving. We streven in deze tijd naar werkplekken waarin we ons gerespecteerd, beschermd en gewaardeerd voelen. Daarom voorzien we je van waardevolle inzichten en praktische tips om de gezondheid en veiligheid van je medewerkers te waarborgen. Gebruik de kennis en tools voor een positieve cultuurverandering!
  • gehandicaptenzorg
    Veilig werken in de gehandicaptenzorg
    Veiligheid heeft verschillende aspecten. Ken jij oorzaken van verstikking, bijvoorbeeld? Is jouw EHBO-kennis up-to-date? Voel jij je weerbaar op je werk? Maar ook: waar in het woonzorgcentrum parkeer je veilig een scootmobiel? Want hoe zit het ook al weer met de brandveiligheid van de accu? In dit artikel komen verschillende fysieke en sociale aspecten van veiligheid aan de orde.
  • Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Familieleden van ouderen vertonen soms grensoverschrijdend gedrag. Frustratie, schelden tegen zorgverleners en bemoeizuchtigheid zijn hier voorbeelden van. Zorgmedewerkers kunnen hier klachten van ervaren, met uiteindelijk ook mentale overbelasting en ziekmelding tot gevolg. Agressie en ongewenst gedrag in de zorg komt te vaak voor. Zorgverleners willen weerbaarder zijn.  
  • Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.