Wat is grensoverschrijdend gedrag?

Grensoverschrijdend gedrag is een serieus en belangrijk onderwerp dat invloed heeft op de manier waarop we met elkaar omgaan op bijvoorbeeld werk, school, online platforms en in sociale situaties. In dit artikel duiken we dieper in op wat grensoverschrijdend gedrag inhoudt en we bieden ook suggesties over hoe je het kunt herkennen en tegengaan.

Wat is grensoverschrijdend gedrag?

Grensoverschrijdend gedrag verwijst naar elke vorm van gedrag dat de persoonlijke grenzen of veiligheid van anderen schendt. Het kan variëren van verbale intimidatie en discriminatie tot fysieke aanraking zonder toestemming, pesten en online stalking. Het is belangrijk om te onthouden dat grensoverschrijdend gedrag ook kan variëren afhankelijk van individuele normen, waarden en culturele achtergronden van mensen.

Hoe herken je grensoverschrijdend gedrag?

1. Ongewenste aandacht:
Onder ongewenste aandacht vallen aanhoudende ongewenste opmerkingen of gedragingen.

2. Intimidatie:
Onder intimidatie valt dreigend gedrag, fysiek of verbaal, dat bedoeld is om iemand bang te maken.

3. Discriminatie:
Onder discriminatie valt het maken van kwetsende opmerkingen of handelingen gebaseerd op iemands ras, geslacht, seksuele geaardheid, religie, of andere persoonlijke kenmerken.

4. Online grensoverschrijding:
Onder online grensoverschrijding vallen stalking, pesten, bedreigingen, of het verspreiden van kwetsende inhoud online.

Hoe kun je grensoverschrijdend gedrag tegengaan?

Bewustzijn creëren
Creëer bewustzijn rond wat grensoverschrijdend gedrag is en waarom het onacceptabel is. Het volgen van een training ongewenst gedrag zorgt voor bewustwording en vergroot en stimuleert een organisatiecultuur waarin mensen respectvol met elkaar omgaan.

Open communicatie
Moedig open communicatie aan binnen groepen en organisaties. Mensen moeten zich veilig voelen om hun eventuele zorgen te kunnen uiten of elkaar op grensoverschreidend gedrag aan te durven spreken.

Duidelijke gedragsregels
Implementeer duidelijke gedragsregels en richtlijnen binnen organisaties en groepen.

Grensoverschrijdend gedrag melden en aanpakken
Zorg voor duidelijke procedures voor het melden en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. Maak duidelijk dat er consequenties zijn. voor daders.

Conclusie

Grensoverschrijdend gedrag kan grote schade aanrichten aan individuen en groepen. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid om een omgeving te creëren waarin iedereen zich veilig, gerespecteerd en gehoord voelt. Het begint met educatie, open communicatie, het instellen van een beleid en het nemen van actieve stappen om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen en aan te pakken.

Training leren omgaan met ongewenst gedrag

Herken grensoverschrijdend gedrag en leer grenzen aangeven. Tijdens de training oefenen we praktijkgerichte voorvallen met een trainingsacteur. Na de training kan je ongewenst gedrag herkennen, voorkomen en leer je helder en duidelijk communiceren met behoud van de relatie.
 
Lees meer over de inhoud van de training leren omgaan met ongewenst, grensoverschrijdend gedrag.
Trainingsaanbod
leren omgaan met ongewenst gedrag

Lees meer

  • Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Het is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering.  Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.

     
  • De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    Elke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.
     
  • Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Een crisis ontstaat vaak snel en onverwacht. Door risico’s in beeld te hebben en je als organisatie goed voor te bereiden op een mogelijke crisis, kan je organisatie een hoop ellende bespaard blijven. Dat geldt de kleine organisaties misschien nog wel meer dan voor de grote. Maar hoe bereid je de organisatie nu preventief voor op zo’n stressvolle situatie en met welke scenario’s moet je rekening houden? In dit artikel vertellen we je hoe crisismanagement jouw organisatie kan helpen. En geven we je een beeld van de verschillende soorten gebeurtenissen die kunnen uitmonden in een crisis. 
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.
  • Gids voor een sociaal veilige werkplek
    Gids voor een sociaal veilige werkplek
    In dit e-book vind je essentiële informatie en praktisch advies voor een sociaal veilige werkomgeving. We streven in deze tijd naar werkplekken waarin we ons gerespecteerd, beschermd en gewaardeerd voelen. Daarom voorzien we je van waardevolle inzichten en praktische tips om de gezondheid en veiligheid van je medewerkers te waarborgen. Gebruik de kennis en tools voor een positieve cultuurverandering!
  • gehandicaptenzorg
    Veilig werken in de gehandicaptenzorg
    Veiligheid heeft verschillende aspecten. Ken jij oorzaken van verstikking, bijvoorbeeld? Is jouw EHBO-kennis up-to-date? Voel jij je weerbaar op je werk? Maar ook: waar in het woonzorgcentrum parkeer je veilig een scootmobiel? Want hoe zit het ook al weer met de brandveiligheid van de accu? In dit artikel komen verschillende fysieke en sociale aspecten van veiligheid aan de orde.
  • Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Familieleden van ouderen vertonen soms grensoverschrijdend gedrag. Frustratie, schelden tegen zorgverleners en bemoeizuchtigheid zijn hier voorbeelden van. Zorgmedewerkers kunnen hier klachten van ervaren, met uiteindelijk ook mentale overbelasting en ziekmelding tot gevolg. Agressie en ongewenst gedrag in de zorg komt te vaak voor. Zorgverleners willen weerbaarder zijn.  
  • Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.