Weerbaarheidstraining: wat is het en hoe kan het je helpen?
Een weerbaarheidstraining of weerbaarheidscursus kan je helpen om lastige situaties het hoofd te bieden. We bespreken hier met name mentale weerbaarheid. Tijdens je werk en ook in privésituaties kun je best wel eens te maken krijgen met lastige situaties. Natuurlijk wil je je werk zo goed mogelijk uitvoeren en klanten, collega’s, bezoekers of patiënten zo goed mogelijk van dienst zijn. Desondanks zullen er altijd momenten ontstaan (zowel verbaal als non-verbaal) die niet even makkelijk zijn om te managen. De weerbaarheidstraining van veiligheidstrainingen.nl is geschikt voor volwassenen en jong volwassenen. Cursussen voor kinderen worden niet aangeboden.
Wat is een weerbaarheidstraining?
Een weerbaarheidstraining voor volwassenen is een training voor speciaal voor mensen die extra handvatten kunnen gebruiken om grenzen aan te geven en op de juiste manier hulp te vragen. De betekenis van een weerbaarheidstraining ligt dan ook met name in het verder ontwikkelen van jezelf als individu, zodat je een lastige situatie beter het hoofd kan bieden en er minder snel door van slag raakt. Een training weerbaarheid voor volwassenen kan helpen om jezelf weerbaarder te maken in moeilijke situaties, zodat je beter met deze situaties om kunt gaan en steviger in je schoenen staat.
Weerbaarheidstraining voor volwassenen & jongvolwassenen
Een cursus weerbaarheid is er voor zowel volwassenen als jongvolwassenen. De weerbaarheidstraining volwassenen helpt je bijvoorbeeld bij omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag. Volg de weerbaarheidstraining volwassenen online of fysiek en leer grenzen te stellen en wordt weerbaarder op de werkvloer. Ook voor jongeren en jongvolwassenen is het mogelijk om de training weerbaarheid te volgen. Een cursus weerbaarheid is daarbij net zo normaal voor mannen als voor vrouwen. Ontwikkel je vaardigheden en sta jezelf toe om de handvatten van een weerbaarheidscursus voor volwassenen te omarmen.
Geschikt voor iedere branche
In alle branches kun je te maken krijgen met vervelende situaties. Het maakt daarbij niet uit of je werkt in de zorg, retail, onderwijs, horeca of in de bouw. Ook bij de zakelijke dienstverlening kunnen lastige situaties zich voordoen. Volg bijvoorbeeld een weerbaarheidstraining zorg of een training mentale weerbaarheid politie. Voor alle branches heeft Veiligheidstrainingen.nl branchespecifieke oplossingen. In welke sector je ook werkt, een goede cursus weerbaarheid helpt je om beter om te kunnen gaan met lastige situaties.
Cursus weerbaarheid bij Veiligheidstrainingen.nl
Wil jij sterker in je schoenen staan? Volg dan de weerbaarheidstraining bij Veiligheidstrainingen.nl. Met behulp van theorie en oefeningen kunnen we je helpen om beter om te gaan met vervelende en onverwachte situaties. Vraag een vrijblijvende offerte aan of boek een weerbaarheidscursus.
Lees meer
-
De-escalerend werken bij agressie: zo houd je de situatie onder controleAgressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die boos wordt omdat hij te lang moet wachten, een patiënt die gefrustreerd is over een behandeling, of een collega die zijn irritatie niet onder controle houdt. Vooral in sectoren als zorg (29,6%) en horeca (20%) krijgen medewerkers regelmatig te maken met ongewenst gedrag (NEA, 2023). Maar ook in andere sectoren zoals handel, onderwijs en bij de overheid ervaren werknemers ongewenst gedrag, variërend van frustratie-uitbarstingen tot verbale bedreigingen. Hoe ga je hiermee om zonder dat de situatie escaleert? Het antwoord ligt in de-escalerend handelen.
-
10 vormen van agressie op de werkvloerAgressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die scheldend de winkel verlaat, een collega die subtiel manipuleert of een leidinggevende die dreigt met ontslag als je niet doet wat hij wil; het zijn allemaal vormen van agressie. En niet alleen de vorm van agressie kan verschillen, maar ook de aard ervan. Daar kun je meer over lezen in ons artikel over frustratie agressie, witteboorden agressie en instrumentele agressie.
-
Hoe spreek je een collega aan op ongewenst gedrag?Een veilige werkomgeving begint bij respectvol gedrag. Maar wat als een collega grensoverschrijdend of ongewenst gedrag vertoont? Denk aan kleinerende opmerkingen, ongepaste grappen, lastig gedrag of pesterijen. Veel mensen vinden het lastig om zoiets uit te spreken uit angst voor een negatieve reactie of het schaden van de werkrelatie. Het kan spannend zijn om dit gesprek aan te gaan. Toch is het belangrijk om het bespreekbaar te maken. Hoe pak je dit op een effectieve én respectvolle manier aan?
-
Test je kennis: crisismanagementEen bedrijfscrisis kan vele vormen aannemen: van negatieve publiciteit, de productie die stilvalt tot brand in het bedrijfspand. Als er een crisis uitbreekt, kan goed crisismanagement een reddingsboei in nood zijn voor organisaties. Het hebben van een goed voorbereid crisismanagementteam kan het verschil betekenen tussen complete chaos en gecontroleerd reageren. Maar hoe goed is jouw kennis over crisismanagement? Weet je waarom een organisatie een crisismanagementteam zou moeten hebben, of hoe zo'n team samenwerkt met een BHV-team?
-
De meerwaarde van oefenen met een trainingsacteur tijdens een cursusIn veel beroepen krijgen mensen te maken met (seksueel)grensoverschrijdend gedrag, ongewenst gedrag of agressie. Van zorgprofessionals en receptionisten tot klantenservicemedewerkers of onderwijzers. Het volgen van een training kan helpen om te leren hiermee om te gaan. De impact van zo’n training is nog groter met de inzet van een professionele trainingsacteur. Maar waarom is dat nou zo waardevol? Wij leggen het je uit!
-
25 voorbeelden van een crisisEen crisis is een ernstige verstoring van de bedrijfscontinuïteit, die vaak onverwachts optreedt. De crisis kan het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren, ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen voorkomen bij zowel kleine als grote organisaties, en kunnen uiteenlopen van financiële tegenslagen en cyberaanvallen tot natuurrampen en PR-schandalen. Elke sector wordt geconfronteerd met verschillende soorten uitdagingen en risico’s. Het vermogen van een bedrijf om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken en de impact van een crisis beperken.
-
De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedragOngewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, is een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. Een van de manieren om dit gedrag te begrijpen en aan te pakken, is door gebruik te maken van de "integriteitsdriehoek". Dit model biedt handvatten om ongewenst gedrag te verminderen en te beheersen. In dit artikel bespreken we hoe de integriteitsdriehoek kan worden ingezet om ongewenst gedrag op de werkvloer tegen te gaan.
-
Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel isHet is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering. Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.
-
De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedachtElke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.