Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal

Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Het is het hele jaar door een uitdaging voor retailers en winkelmedewerkers om winkeldieven te slim af te zijn, maar tijdens de drukke perioden rondom Black Friday, Sinterkaas en Kerst kan het nóg lastiger zijn. Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.
In het jaar 2022 werden er maar liefst 40.505 (!) winkeldiefstallen geregistreerd door de Politie (CBS). Ook RTL Nieuws schreef begin dit jaar over een recordaantal winkeldiefstallen in lange tijd. Een douchegel of een lekkere chocoladereep is zo in iemands tas verdwenen en die mooie sjaal ook. Gelukkig kunnen de medewerkers van jouw winkel een grote rol spelen in het voorkomen van winkeldiefstal. Hoe? Door ze te leren op een positieve manier winkeldieven te ontmoedigen. Door hen hierin te trainen doe jij aan winkeldiefstalpreventie. En dat levert veel op! 

Financiële gevolgen

Het lijkt vaak onschuldig, iets ‘kleins’ stelen. Toch zijn de gevolgen voor jou als winkelier of de organisatie waar je werkt groot. De cijfers liegen er niet om: winkeldiefstal heeft jaarlijks een prijskaartje van zo’n 1,8 miljoen euro voor de Nederlandse retail (VNO-NCW). Dit is niet fijn voor jou als retailer, maar óók niet voor jouw klanten. Want deze kosten moeten uiteindelijk toch doorberekend worden aan de klant. Daarnaast heeft diefstal ook psychologische impact. Op jou als winkelier, maar ook op je medewerkers. Denk aan emoties zoals verdriet, woede, angst of zelfs paniek. Een goede reden om er alles aan doen om winkeldiefstal zo veel mogelijk te voorkomen.

De motivatie van een winkeldief

Waarom stelen mensen eigenlijk? Dat verschilt per persoon. Natuurlijk zijn er mensen die stelen uit financiële noodzaak. Maar het kan ook zijn dat mensen kampen met psychische problemen (zoals kleptomanie of verslaving) of druk voelen van anderen om te stelen zoals leeftijdsgenoten, want ‘stelen is stoer’. Ook zijn er gelegenheidsdieven; zij pakken hun kans als ze zien dat iets wel héél gemakkelijk mee te nemen is zonder te betalen. Zelfscankassa’s hebben dat effect op sommige plekken flink versterkt.

Dit is allemaal winkeldiefstal

Winkeldiefstal gebeurt op veel verschillende manieren. Het is goed om als winkelier al deze mogelijkheden goed te kennen. Want pas dan kun je ze voorkomen. Trap er niet in! Een greep uit de manieren:
  • Het klassiek zakkenrollen
    Dieven die producten in zakken of tassen verstoppen. Dat kan gebeuren met zowel kleine artikelen als grotere items. Aluminiumfolie wordt soms door dieven aan de binnenkant van de tas gestopt. Dit met het doel om te voorkomen dat de detectoren afgaan zodra ze door de poortjes lopen.
  • Verwijderen van verpakkingen
    Producten uit de verpakking halen om op die manier de beveiliging te omzeilen. Zo verwijderen dieven de beveiligingssticker. Dat doen ze bijvoorbeeld bij elektronica, parfums of andere waardevolle artikelen.
  • De wisseltruc
    Prijskaartjes of -stickers van artikelen omruilen met die van een goedkoper item en vervolgens proberen af te rekenen. Hierdoor betalen dieven minder dan de daadwerkelijke prijs.  
  • Afleidingstechnieken
    In een grote groep een winkel binnenkomen of rumoer maken om de aandacht van het winkelpersoneel af te leiden en vervolgens toe te slaan.
  • Zelf scannen of toch niet?
    Artikelen bij de zelfscan bewust niet scannen.
  • Producten beschadigen
    Het doelbewust schade toebrengen aan een product en vervolgens aan de kassa zeggen dat ze het wel willen kopen mét korting.  
  • Producten retourneren
    Met oude kassabonnen of zelfs zonder kassabon proberen een product te retourneren dat ze nooit bij jou hebben gekocht of misschien nét uit de winkel hebben geplukt.
  • Kledingwissel
    Kledingstukken aantrekken onder eigen kleding. Of nieuwe kleding aandoen en oude kleding achterlaten.

Jouw medewerkers kunnen winkeldiefstal voorkomen

Getrainde winkelmedewerkers kunnen een flinke steen bijdragen aan het voorkomen van winkeldiefstal. Het is de moeite waard om ze een preventietraining te laten volgen. In deze training leren medewerkers:
  • verschillende vormen van ongewenst winkelgedrag te signaleren
  • adequaat te handelen en winkeldieven te ontmoedigen
  • problemen te voorkomen
  • escalatie te beperken 
Het begint bij het herkennen van verdachte situaties. Alleen als je weet hoe je ongewenst winkelgedrag kunt herkennen, kun je als medewerker preventieve maatregelen nemen. Medewerkers die getraind zijn, weten hoe ze een dief kunnen ontmoedigen en hoe ze mensen kunnen corrigeren.
 
Dit helpt om financiële gevolgen te voorkomen. Maar ook is het fijn voor medewerkers zelf. Het geeft ze namelijk een gevoel van veiligheid en zekerheid, als ze weten hoe ze met potentiële dieven en verdachte situaties moeten omgaan. Voorkomen is altijd beter dan achteraf ingrijpen. Met de juiste training en betrokkenheid, kunnen jouw medewerkers een veilige en winstgevende winkelomgeving creëren. Zelfs wanneer de drukte het hoogtepunt bereikt!

Aan de slag met winkeldiefstalpreventie

Wil jij goed voorbereid én veilig de drukke feestmaanden in? Dan hebben we goed nieuws. Want in een halve dag kun je jouw medewerkers al opleiden. Met de cursus Winkeldiefstalpreventie leren deelnemers hoe zij op een veilige, effectieve en niet-agressieve manier een winkeldief kunnen ontmoedigen. Het doel? Diefstal voorkomen en ongewenst winkelgedrag corrigeren. Met een trainingsacteur oefenen we praktijksituaties. De acteur speelt realistische situaties in jouw eigen vertrouwde winkel en zorgt ervoor dat deelnemers veilig leren omgaan met ongewenst winkelgedrag en agressie. Na de cursus weten jouw medewerkers:
  • hoe ze verschillende vormen van ongewenst winkelgedrag herkennen;
  • hoe ze ongewenst winkelgedrag kunnen corrigeren;
  • hoe ze hun eigen stress- of agressiereactie kunnen reduceren;
  • hoe ze een speciaal ontwikkelde aanspreekwijze gebruiken.
Kortom: deze training draagt bij aan een veiligere werkomgeving voor medewerkers én voor klanten.
Bron:
CBS, 2023
RTL Nieuws, 2023: Hoogste aantal winkeldiefstallen in elf jaar tijd 
VNO-NCW, 2019

Lees meer

  • 6 ontwikkelingen die invloed hebben op sociale veiligheid: waar moeten organisaties op letten?
    6 ontwikkelingen die invloed hebben op sociale veiligheid
    Sociale veiligheid op de werkvloer is geen vast gegeven. De wereld verandert razendsnel en organisaties moeten meebewegen. Demografische ontwikkelingen, technologische innovaties en geopolitieke verschuivingen hebben allemaal impact op hoe we omgaan met veiligheid en welzijn op het werk. Welke trends spelen een rol en hoe kun je als organisatie hierop inspelen? We zetten een aantal ontwikkelingen kort en bondig voor jou op een rij!
  • Aanspreken op ongewenst gedrag: de rol van leidinggevenden
    Aanspreken op ongewenst gedrag: de rol van leidinggevenden
    Een klant behandelt een medewerker denigrerend. Een leverancier zet op intimiderende wijze een collega onder druk. Of je receptionist krijgt ongevraagde ‘complimenten’ van een vaste bezoeker. Als leidinggevende heb je niet altijd invloed op het gedrag van derden, maar wél op hoe je hiermee omgaat. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich veilig voelen op de werkvloer? En hoe grijp je in zonder de situatie te laten escaleren?
  • De-escalerend werken bij agressie: zo houd je de situatie onder controle
    De-escalerend werken bij agressie: zo houd je de situatie onder controle
    Agressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die boos wordt omdat hij te lang moet wachten, een patiënt die gefrustreerd is over een behandeling, of een collega die zijn irritatie niet onder controle houdt. Vooral in sectoren als zorg (29,6%) en horeca (20%) krijgen medewerkers regelmatig te maken met ongewenst gedrag (NEA, 2023). Maar ook in andere sectoren zoals handel, onderwijs en bij de overheid ervaren werknemers ongewenst gedrag, variërend van frustratie-uitbarstingen tot verbale bedreigingen. Hoe ga je hiermee om zonder dat de situatie escaleert? Het antwoord ligt in de-escalerend handelen.
  • 10 vormen van agressie op de werkvloer
    10 vormen van agressie op de werkvloer
    Agressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die scheldend de winkel verlaat, een collega die subtiel manipuleert of een leidinggevende die dreigt met ontslag als je niet doet wat hij wil; het zijn allemaal vormen van agressie. En niet alleen de vorm van agressie kan verschillen, maar ook de aard ervan. Daar kun je meer over lezen in ons artikel over frustratie agressie, witteboorden agressie en instrumentele agressie.
     
  • Hoe spreek je een collega aan op ongewenst gedrag?
    Hoe spreek je een collega aan op ongewenst gedrag?
    Een veilige werkomgeving begint bij respectvol gedrag. Maar wat als een collega grensoverschrijdend of ongewenst gedrag vertoont? Denk aan kleinerende opmerkingen, ongepaste grappen, lastig gedrag of pesterijen. Veel mensen vinden het lastig om zoiets uit te spreken uit angst voor een negatieve reactie of het schaden van de werkrelatie. Het kan spannend zijn om dit gesprek aan te gaan. Toch is het belangrijk om het bespreekbaar te maken. Hoe pak je dit op een effectieve én respectvolle manier aan?
  • Test je kennis: crisismanagement
    Test je kennis: crisismanagement
    Een bedrijfscrisis kan vele vormen aannemen: van negatieve publiciteit, de productie die stilvalt tot brand in het bedrijfspand. Als er een crisis uitbreekt, kan goed crisismanagement een reddingsboei in nood zijn voor organisaties. Het hebben van een goed voorbereid crisismanagementteam kan het verschil betekenen tussen complete chaos en gecontroleerd reageren. Maar hoe goed is jouw kennis over crisismanagement? Weet je waarom een organisatie een crisismanagementteam zou moeten hebben, of hoe zo'n team samenwerkt met een BHV-team?
  • De meerwaarde van oefenen een trainingsacteur tijdens een cursus
    De meerwaarde van oefenen met een trainingsacteur tijdens een cursus
    In veel beroepen krijgen mensen te maken met (seksueel)grensoverschrijdend gedrag, ongewenst gedrag of agressie. Van zorgprofessionals en receptionisten tot klantenservicemedewerkers of onderwijzers. Het volgen van een training kan helpen om te leren hiermee om te gaan. De impact van zo’n training is nog groter met de inzet van een professionele trainingsacteur. Maar waarom is dat nou zo waardevol? Wij leggen het je uit!
  • 25 voorbeelden van een crisis
    25 voorbeelden van een crisis
    Een crisis is een ernstige verstoring van de bedrijfscontinuïteit, die vaak onverwachts optreedt. De crisis kan het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren, ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen voorkomen bij zowel kleine als grote organisaties, en kunnen uiteenlopen van financiële tegenslagen en cyberaanvallen tot natuurrampen en PR-schandalen. Elke sector wordt geconfronteerd met verschillende soorten uitdagingen en risico’s. Het vermogen van een bedrijf om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken en de impact van een crisis beperken.
  • De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    Ongewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, is een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. Een van de manieren om dit gedrag te begrijpen en aan te pakken, is door gebruik te maken van de "integriteitsdriehoek". Dit model biedt handvatten om ongewenst gedrag te verminderen en te beheersen. In dit artikel bespreken we hoe de integriteitsdriehoek kan worden ingezet om ongewenst gedrag op de werkvloer tegen te gaan.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.