Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal

Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Het is het hele jaar door een uitdaging voor retailers en winkelmedewerkers om winkeldieven te slim af te zijn, maar tijdens de drukke perioden rondom Black Friday, Sinterkaas en Kerst kan het nóg lastiger zijn. Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.
In het jaar 2022 werden er maar liefst 40.505 (!) winkeldiefstallen geregistreerd door de Politie (CBS). Ook RTL Nieuws schreef begin dit jaar over een recordaantal winkeldiefstallen in lange tijd. Een douchegel of een lekkere chocoladereep is zo in iemands tas verdwenen en die mooie sjaal ook. Gelukkig kunnen de medewerkers van jouw winkel een grote rol spelen in het voorkomen van winkeldiefstal. Hoe? Door ze te leren op een positieve manier winkeldieven te ontmoedigen. Door hen hierin te trainen doe jij aan winkeldiefstalpreventie. En dat levert veel op! 

Financiële gevolgen

Het lijkt vaak onschuldig, iets ‘kleins’ stelen. Toch zijn de gevolgen voor jou als winkelier of de organisatie waar je werkt groot. De cijfers liegen er niet om: winkeldiefstal heeft jaarlijks een prijskaartje van zo’n 1,8 miljoen euro voor de Nederlandse retail (VNO-NCW). Dit is niet fijn voor jou als retailer, maar óók niet voor jouw klanten. Want deze kosten moeten uiteindelijk toch doorberekend worden aan de klant. Daarnaast heeft diefstal ook psychologische impact. Op jou als winkelier, maar ook op je medewerkers. Denk aan emoties zoals verdriet, woede, angst of zelfs paniek. Een goede reden om er alles aan doen om winkeldiefstal zo veel mogelijk te voorkomen.

De motivatie van een winkeldief

Waarom stelen mensen eigenlijk? Dat verschilt per persoon. Natuurlijk zijn er mensen die stelen uit financiële noodzaak. Maar het kan ook zijn dat mensen kampen met psychische problemen (zoals kleptomanie of verslaving) of druk voelen van anderen om te stelen zoals leeftijdsgenoten, want ‘stelen is stoer’. Ook zijn er gelegenheidsdieven; zij pakken hun kans als ze zien dat iets wel héél gemakkelijk mee te nemen is zonder te betalen. Zelfscankassa’s hebben dat effect op sommige plekken flink versterkt.

Dit is allemaal winkeldiefstal

Winkeldiefstal gebeurt op veel verschillende manieren. Het is goed om als winkelier al deze mogelijkheden goed te kennen. Want pas dan kun je ze voorkomen. Trap er niet in! Een greep uit de manieren:
  • Het klassiek zakkenrollen
    Dieven die producten in zakken of tassen verstoppen. Dat kan gebeuren met zowel kleine artikelen als grotere items. Aluminiumfolie wordt soms door dieven aan de binnenkant van de tas gestopt. Dit met het doel om te voorkomen dat de detectoren afgaan zodra ze door de poortjes lopen.
  • Verwijderen van verpakkingen
    Producten uit de verpakking halen om op die manier de beveiliging te omzeilen. Zo verwijderen dieven de beveiligingssticker. Dat doen ze bijvoorbeeld bij elektronica, parfums of andere waardevolle artikelen.
  • De wisseltruc
    Prijskaartjes of -stickers van artikelen omruilen met die van een goedkoper item en vervolgens proberen af te rekenen. Hierdoor betalen dieven minder dan de daadwerkelijke prijs.  
  • Afleidingstechnieken
    In een grote groep een winkel binnenkomen of rumoer maken om de aandacht van het winkelpersoneel af te leiden en vervolgens toe te slaan.
  • Zelf scannen of toch niet?
    Artikelen bij de zelfscan bewust niet scannen.
  • Producten beschadigen
    Het doelbewust schade toebrengen aan een product en vervolgens aan de kassa zeggen dat ze het wel willen kopen mét korting.  
  • Producten retourneren
    Met oude kassabonnen of zelfs zonder kassabon proberen een product te retourneren dat ze nooit bij jou hebben gekocht of misschien nét uit de winkel hebben geplukt.
  • Kledingwissel
    Kledingstukken aantrekken onder eigen kleding. Of nieuwe kleding aandoen en oude kleding achterlaten.

Jouw medewerkers kunnen winkeldiefstal voorkomen

Getrainde winkelmedewerkers kunnen een flinke steen bijdragen aan het voorkomen van winkeldiefstal. Het is de moeite waard om ze een preventietraining te laten volgen. In deze training leren medewerkers:
  • verschillende vormen van ongewenst winkelgedrag te signaleren
  • adequaat te handelen en winkeldieven te ontmoedigen
  • problemen te voorkomen
  • escalatie te beperken 
Het begint bij het herkennen van verdachte situaties. Alleen als je weet hoe je ongewenst winkelgedrag kunt herkennen, kun je als medewerker preventieve maatregelen nemen. Medewerkers die getraind zijn, weten hoe ze een dief kunnen ontmoedigen en hoe ze mensen kunnen corrigeren.
 
Dit helpt om financiële gevolgen te voorkomen. Maar ook is het fijn voor medewerkers zelf. Het geeft ze namelijk een gevoel van veiligheid en zekerheid, als ze weten hoe ze met potentiële dieven en verdachte situaties moeten omgaan. Voorkomen is altijd beter dan achteraf ingrijpen. Met de juiste training en betrokkenheid, kunnen jouw medewerkers een veilige en winstgevende winkelomgeving creëren. Zelfs wanneer de drukte het hoogtepunt bereikt!

Aan de slag met winkeldiefstalpreventie

Wil jij goed voorbereid én veilig de drukke feestmaanden in? Dan hebben we goed nieuws. Want in een halve dag kun je jouw medewerkers al opleiden. Met de cursus Winkeldiefstalpreventie leren deelnemers hoe zij op een veilige, effectieve en niet-agressieve manier een winkeldief kunnen ontmoedigen. Het doel? Diefstal voorkomen en ongewenst winkelgedrag corrigeren. Met een trainingsacteur oefenen we praktijksituaties. De acteur speelt realistische situaties in jouw eigen vertrouwde winkel en zorgt ervoor dat deelnemers veilig leren omgaan met ongewenst winkelgedrag en agressie. Na de cursus weten jouw medewerkers:
  • hoe ze verschillende vormen van ongewenst winkelgedrag herkennen;
  • hoe ze ongewenst winkelgedrag kunnen corrigeren;
  • hoe ze hun eigen stress- of agressiereactie kunnen reduceren;
  • hoe ze een speciaal ontwikkelde aanspreekwijze gebruiken.
Kortom: deze training draagt bij aan een veiligere werkomgeving voor medewerkers én voor klanten.
Bron:
CBS, 2023
RTL Nieuws, 2023: Hoogste aantal winkeldiefstallen in elf jaar tijd 
VNO-NCW, 2019

Lees meer

  • Test je kennis: crisismanagement
    Test je kennis: crisismanagement
    Een bedrijfscrisis kan vele vormen aannemen: van negatieve publiciteit, de productie die stilvalt tot brand in het bedrijfspand. Als er een crisis uitbreekt, kan goed crisismanagement een reddingsboei in nood zijn voor organisaties. Het hebben van een goed voorbereid crisismanagementteam kan het verschil betekenen tussen complete chaos en gecontroleerd reageren. Maar hoe goed is jouw kennis over crisismanagement? Weet je waarom een organisatie een crisismanagementteam zou moeten hebben, of hoe zo'n team samenwerkt met een BHV-team?
  • De meerwaarde van oefenen een trainingsacteur tijdens een cursus
    De meerwaarde van oefenen met een trainingsacteur tijdens een cursus
    In veel beroepen krijgen mensen te maken met (seksueel)grensoverschrijdend gedrag, ongewenst gedrag of agressie. Van zorgprofessionals en receptionisten tot klantenservicemedewerkers of onderwijzers. Het volgen van een training kan helpen om te leren hiermee om te gaan. De impact van zo’n training is nog groter met de inzet van een professionele trainingsacteur. Maar waarom is dat nou zo waardevol? Wij leggen het je uit!
  • 25 voorbeelden van een crisis
    25 voorbeelden van een crisis
    Een crisis is een ernstige verstoring van de bedrijfscontinuïteit, die vaak onverwachts optreedt. De crisis kan het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren, ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen voorkomen bij zowel kleine als grote organisaties, en kunnen uiteenlopen van financiële tegenslagen en cyberaanvallen tot natuurrampen en PR-schandalen. Elke sector wordt geconfronteerd met verschillende soorten uitdagingen en risico’s. Het vermogen van een bedrijf om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken en de impact van een crisis beperken.
  • De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    Ongewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, is een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. Een van de manieren om dit gedrag te begrijpen en aan te pakken, is door gebruik te maken van de "integriteitsdriehoek". Dit model biedt handvatten om ongewenst gedrag te verminderen en te beheersen. In dit artikel bespreken we hoe de integriteitsdriehoek kan worden ingezet om ongewenst gedrag op de werkvloer tegen te gaan.
  • Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Het is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering.  Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.

     
  • De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    Elke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.
     
  • Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Een crisis ontstaat vaak snel en onverwacht. Door risico’s in beeld te hebben en je als organisatie goed voor te bereiden op een mogelijke crisissituatie, kan je organisatie een hoop ellende bespaard blijven. Dat geldt de kleine organisaties misschien nog wel meer dan voor de grote. Maar hoe bereid je de organisatie nu preventief voor op zo’n stressvolle situatie en met welke scenario’s moet je rekening houden? In dit artikel vertellen we je hoe crisismanagement jouw organisatie kan helpen. En geven we je een beeld van de verschillende soorten gebeurtenissen die kunnen uitmonden in een crisis voor je organisatie. 
  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Grensoverschrijdend gedrag is een serieus en belangrijk onderwerp dat invloed heeft op de manier waarop we met elkaar omgaan.
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.