Ekoplaza traint medewerkers in preventief handelen en veilig, klantgericht werken
De afgelopen jaren is Ekoplaza uitgegroeid van een biologische buurtwinkel in Amsterdam tot de grootste keten van biologische supermarkten in de Benelux. Er werken inmiddels zo’n 1.500 mensen, in ruim 80 Ekoplaza winkels. Met deze enorme uitbreiding groeide ook de aandacht voor bedrijfsveiligheid, want op dat vlak zijn er nog best wat risico’s! BHV.NL helpt Ekoplaza dit soort zaken te voorkomen en, mocht er dan toch iets gebeuren, er zo goed mogelijk mee om te gaan.
Ekoplaza vind het belangrijk dat zowel klanten, als medewerkers zich veilig voelen in haar winkels. Daarom besteden zij niet alleen veel aandacht aan BHV-trainingen, maar ook aan preventietrainingen. Zo leren medewerkers onveilige situaties te voorkomen. Alle leidinggevenden en elke collega die minimaal 24 uur per week werkt, volgt daarom een preventietraining.
‘In de Preventietraining leren medewerkers ongewenst gedrag te voorkomen, en als dat niet lukt, er goed op te reageren. Zo groeten we de klanten als ze binnen komen. Dat vinden onze klanten fijn, ze voelen zich welkom, en er is even persoonlijk contact. Het onderscheidt ons van de andere supermarkten. En zeker zo belangrijk: de klant weet nu dat hij gezien is. Zo adviseren we klanten ook het winkelmandje te gebruiken omdat dat prettiger winkelt. Dat is natuurlijk zo, maar het heeft nog een voordeel: er is weer even contact. Je bent als klant niet meer anoniem en dat heeft een positieve invloed op gedrag.’
‘In de Preventietraining leren medewerkers ongewenst gedrag te voorkomen, en als dat niet lukt, er goed op te reageren. Zo groeten we de klanten als ze binnen komen. Dat vinden onze klanten fijn, ze voelen zich welkom, en er is even persoonlijk contact. Het onderscheidt ons van de andere supermarkten. En zeker zo belangrijk: de klant weet nu dat hij gezien is. Zo adviseren we klanten ook het winkelmandje te gebruiken omdat dat prettiger winkelt. Dat is natuurlijk zo, maar het heeft nog een voordeel: er is weer even contact. Je bent als klant niet meer anoniem en dat heeft een positieve invloed op gedrag.’