EO-programma ‘Black-out’: inzicht in de impact van langdurige stroomuitval op organisaties en mogelijke bedrijfscrises.

woensdag 20 november 2024
Op maandag 11 november werd op NPO1 het programma ‘Black-out’ uitgezonden. Een fictief journaal waarin inzicht werd gegeven in wat er gebeurt als in Nederland langdurig de stroom uitvalt. Gemaakt in samenwerking met de overheid, waaronder verschillende ministers en de gemeente Utrecht. Niet alleen de gevolgen voor mensen werden zichtbaar, ook werd inzichtelijk gemaakt wat de impact hiervan is voor organisaties. Een goed voorbeeld van een crisissituatie die een bedrijfscrisis kan veroorzaken. Of je nou fietsenmaker of bakker bent, in de retail werkt, agrarische sector of de logistiek. Het heeft op alle branches en organisaties impact.
Als samenleving zijn we ontzettend afhankelijk van stroom. Je denkt er misschien niet over na dat het ooit kan gebeuren, maar een scenario waarin de stroom langdurig uitvalt – door bijvoorbeeld een cyberaanval op één van onze netbeheerders - kan toch echt in de toekomst waarheid worden. Het is niet de vraag of, maar wanneer... Het programma laat zien hoe belangrijk het is om je goed voor te bereiden op een scenario als deze. Niet alleen thuis door bijvoorbeeld voldoende water en eten in huis te hebben, maar ook als organisatie. Maar waar moet je dan op voorbereid zijn als organisatie en crisismanagementteam? Samen zoomen we in op de gevolgen die worden geschetst in het programma.

De gevolgen van een grootschalige langdurige stroomstoring

Hier moet je als organisatie rekening mee houden als de stroom langdurig uitvalt:
 
Gevolgen die binnen de eerste 24 uur optreden:
  • Er is geen internet meer, online werkzaamheden op computer en telefoon kunnen niet meer worden uitgevoerd.
  • Er is geen mobiele telefonie meer mogelijk: klanten kunnen via de mobiele lijn geen contact opnemen en er is geen contact mogelijk tussen collega’s.
  • Ziekenhuizen gaan over op noodstroomvoorziening.
  • Verkoop wordt bemoeilijkt: kassasystemen functioneren niet, mensen kunnen niet meer betalen via de pinautomaat.
  • Koelkasten en vriezers werken niet meer: supermarkten, cafés, restaurants, hotels, slagerijen, kaas- en andere delicatessenwinkels kunnen hun producten niet meer koel houden met veel financiële schade tot gevolg. De vers voorraad eten moet uiteindelijk worden weggegooid, omdat de voedselveiligheid niet meer te waarborgen is.
  • Collega’s zitten mogelijk vast in de lift.
  • Vervoerders staan vast in het verkeer door verkeerschaos.
  • Vrachtwagens stranden in de haven.
  • Openbaar vervoer valt stil.
  • Vliegvelden: vluchten worden geannuleerd en aankomende vliegtuigen moeten uitwijken naar andere vliegvelden.
  • Rioolwaterzuivering en riolering werkt niet meer.
  • Grote gevolgen voor haven/scheepvaart: schepen kunnen niet meer laden en lossen. Moeten uitwijken naar andere havens.
  • Organisaties sluiten: bedrijfsactiviteiten van bijvoorbeeld industrie en winkels kunnen niet worden voortgezet.
  • Geen benzine en diesel meer verkrijgbaar. 
     
Na langere tijd:
  • Mensen hebben geen toegang meer tot eten en schoon drinkwater en gaan plunderen met alle schade en gevolgen van dien voor supermarkten: schade aan het pand en gestolen goederen.
  • Scholen en organisaties blijven gesloten.
  • Waterpeil kan niet onder controle gehouden worden in verband met uitval van gemalen, waardoor er kans op overstroming bestaat bij veel regenval.
  • Operaties moeten worden uitgesteld en afspraken gaan niet door omdat patiënten niet bij het ziekenhuis kunnen komen.
  • Agrarische sector: voedseldistributie komt tot stilstand, geoogste producten en bijvoorbeeld melk worden niet opgehaald, koeien moeten met de hand gemolken worden en vee loopt gevaar wegens het niet werken van ventilatie. 
     
Naast uitval van een nutsvoorziening als stroom, zijn er ook andere situaties die een bedrijfscrisis kunnen veroorzaken. Wil je meer inzicht krijgen in de situaties waar je als organisatie op voorbereid moet zijn? Lees dan eens ons artikel met voorbeelden van situaties die uit kunnen lopen op een bedrijfscrisis.

Bereid je organisatie voor met crisismanagement

Grootschalige stroomuitval kun je natuurlijk niet zelf oplossen, maar je kunt er wel alles aan doen om de gevolgen van de stroomuitval op jouw organisatie te beperken en de bedrijfscontinuïteit zoveel mogelijk te waarborgen. Een goed crisisplan en voorbereid crisismanagementteam is daarvoor essentieel. Zorg dat je team goed getraind is en laat hen oefenen met een realistisch scenario. Zo weten ze ook onder druk te presteren. Wil je jouw crisismanagementleden een goede basis meegeven? Laat ze dan een cursus crisismanagement volgen. Wil je eens écht onder hoge druk oefenen, zoals in een echte crisis en jouw team optimaal voorbereiden? Plan dan een oefening crisismanagement in. 

Lees meer

  • NEA 2023: dit zijn de cijfers van ongewenst gedrag op de werkvloer
    NEA 2023: dit zijn de cijfers van ongewenst gedrag op de werkvloer
    Kwetsende scheldpartijen, agressie, bedreiging, intimidatie, discriminatie en ongewenst gedrag: dit zijn allemaal vormen van grensoverschrijdend gedrag. Helaas komt dit nog steeds voor, ook op de werkvloer. Het CBS en TNO voerden in 2023 wederom, in samenwerking met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de ‘Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) uit. Het rapport publiceerden ze in 2024. De cijfers? Die liegen er niet om. Daarom is het goed om als organisatie te weten wat je kunt, of misschien zelfs móet, doen om je medewerkers te beschermen.
  • BHV opfrisweken bij BHV.NL
    BHV opfrisweken bij BHV.NL
    BHV.NL doopt de zomermaanden om tot BHV opfrisweken. Heel juli en augustus staan in het teken van het opfrissen van kennis en vaardigheden. 
  • Laat je inspireren en zet veiligheid op nr. 1 in 2024
    Laat je inspireren en zet veiligheid op nr. 1 in 2024
    Wil jouw organisatie in 2024 aan de slag met bedrijfsveiligheid, maar kunnen jullie wel wat inspiratie gebruiken? We delen graag de succesvolle veiligheidsinitiatieven van andere bedrijven met je, zodat jouw organisatie vol goede ideeën dit nieuwe jaar tegemoet kan. Zoals het organiseren van een BHV-dag, het organiseren van activiteiten tijdens de Week van de Veiligheid, het versterken van de bedrijfsnoodorganisatie en effectieve methoden om ongewenst gedrag aan te pakken.
  • Het verminderen van seksueel grensoverschrijdend gedrag
    Het verminderen van seksueel grensoverschrijdend gedrag
    In maart 2023 heeft I&O Research een rapport gepubliceerd over seksueel grensoverschrijdend gedrag in Nederland. Het onderzoek bracht bevindingen aan het licht over hoe Nederlanders denken over, associëren met, en reageren op dit actuele maatschappelijke probleem. Wil je weten hoe je seksueel grensoverschrijdend gedrag kan voorkomen, en meer weten over hoe je het beste kan handelen als het tóch voorkomt? Bekijk dan de cursus Omgaan met seksuele intimidatie en grensoverschrijdend gedrag.
  • Omgaan met seksueel grensoverschrijdend gedrag in het uitgaansleven
    Omgaan met seksueel grensoverschrijdend gedrag in het uitgaansleven
  • BHV helpt je de balans op te maken
    BHV.NL helpt je de balans op te maken: hoe veilig is jouw organisatie?
    Hoe veilig is jouw organisatie?
  • Nederlandse overheid komt met actieplan tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag en geweld
    Nationaal actieplan seksueel ongewenst gedrag in aantocht
    Wat kun (en moet) jij doen als werkgever?
  • BHV opfrisweken 2023 - BHV.NL
    BHV opfrisweken 2023 - BHV.NL
    Bij BHV.NL staat de zomer weer in het teken het opfrissen van kennis en vaardigheden. Want jaarlijks je kennis opfrissen kan van levensbelang zijn.
  • Steeds meer medewerkers last van ongewenste aandacht
    Steeds meer medewerkers last van ongewenste aandacht
    1 op de 5 vrouwelijke medewerkers van 15 tot 25 jaar krijgt op de werkvloer te maken met ongewenste seksuele aandacht. Dat blijkt uit onderzoek van CBS en TNO. De enquête is afgenomen in het laatste kwartaal van 2021 bij 50.000 medewerkers van 15 tot 75 jaar. Daarbij is het opvallend dat dit ongewenste gedrag het vaakst van externe personen komt, zoals klanten, patiënten, leerlingen en passagiers. Beroepsgroepen met veel persoonlijk contact zijn extra kwetsbaar. Denk aan verpleegkundigen, verzorgenden, kassamedewerkers en horecapersoneel. Hoeveel van deze onjuist bejegende vrouwen werken bij jouw organisatie, denk je? En nog belangrijker: hoe kun je deze groep helpen dit ongewenste gedrag te voorkomen of om te buigen? 

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.